TEMAN

DEMI MASA

Thursday, June 30, 2011

GARISAN KUNING DAN BAJU KUNING...BANKSY DAN SENI JALANAN GRAFITI

Banksy,seorang artis *grafiti tanpa nama berpengkalan di England, seorang aktivis politik, pengarah filem dan pelukis, mungkin yang paling popular, tetapi kebanyakan masih misteri, seorang artis jalanan bandar di dunia. Beliau telah menjadi terkenal di peringkat antarabangsa sebagai seorang artis grafiti subversif - masih berjaya mengekalkan rahsia identitinya. Walau bagaimanapun, surat khabar banyak menegaskan bahawa nama sebenarnya adalah Robert atau Robin Bank.
Beliau ialah seorang memperolok-olok budaya songsang, tetapi mempunyai karya seni di galeri utama kosmopolitan di seluruh dunia. Banksy mencipta nama dengan jenama gaya stensil seni 'gerila' di kawasan awam '- di dinding di London, Brighton, Bristol dan juga di Tebing Barat halangan yang memisahkan Israel dan Palestin - karya-karya beliau telah dijual ratusan ribu dolar.

Beliau telah mempunyai berdozen pengumpul selebriti termasuk Brad Pitt, Angelina Jolie dan Christina Aguilera. Sukar untuk mencari fakta-fakta yang baik tentang seni ini oleh itu beberapa tajuk dalam artikel ini mungkin mempunyai nama seniyang salah. Dalam kes ini jika anda tahu apa nama yang betul, sila beritahu kami dan kami akan mengubahnya

*kata-kata atau lukisan, biasanya lucah, lucu, berbau politik dsb, yg dicontengkan di tempat-tempat awam spt tembok bangunan, bilik air dsb.


Seni Banksy:' Rakyat' didahulukan.
Pada pertunjukan artis gerila Banksy LA pada tahun 2006, Angelina Jolie membelanjakan hampir $ 400,000 kepada tiga buah karyanya. Jolie membeli "Picnic", kos itu sahaja berharga $ 226,000. Foto kredit: Banksy


Amah Pengelat

Trak Banksy

Apakan daya tangan tak sampai

Ada berani? jomlah

Sekarang pun dah ada penguasa persismu

C Amalan Bersih 2011

Buai laju-laju

Dengan kata lain : Nak menang, menipu, nak kaya, mencuri

Harapan sebalik kekangan tembok batu..

Sekurang-kurang bukan masa ini ..nantilah bila perlu

Mata-mata kerajaan... di Central London

Nilai yang perlu dibayar

Dah lama dah....

"Nasib akulah burung dalam sangkar " kata burung kuning

Awas Anjing upahan

Kepala kOtak aku

Lu fikirlah sendiri

Garisan Kuning dan baju kuning

Langsung tak boleh pakai...

Awas hantu di mana-mana sekarang.

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute