TEMAN

DEMI MASA

Wednesday, June 29, 2011

FACEBOOK MENGGAJI PENGGODAM PS3 (HACKER) SEBAGAI JURUTERA

Facebook telah menggaji seorang penggodam yang telah menyiarkan cara bagaimana menjalankan apa saja perisian, termasuk permainan cetak rompak, PlayStation 3 dan merengkah ke dalam iPhone.

George Hotz, 21, telah menjadi jurutera perisian di rangkaian sosial (facebook)
tersebut sejak 9 Mei.
Satu post di halaman Facebook beliau minggu lalu berbunyi: 'Facebook adalah benar-benar tempat yang menakjubkan untuk bekerja ... berakhirnya 'hackathon' pertama. '


Hanya dua bulan lalu, Sony memenangi perintah larangan terhadapnya.
Mahkamah California mengarahkan Hotz - juga dikenali sebagai GeoHotz - untuk tidak lagi menyiarkan kod rahsia yang digunakan oleh Sony untuk melindungi PS3 daripada digunakan untuk tujuan yang tidak dibenarkan.

Dia juga diberikan sepuluh hari untuk menyerahkan peralatan komputernya kepada Sony.
Sony kemudian mengumumkan hasratnya untuk mendapatkan ganti rugi selepas mendakwa penerbitan godamnya telah menjejaskan jualan permainan PlayStation itu.

Pada tahun 2008, Hotz berjaya membuka iPhone dan menghantar butiran bagaimana untuk berbuat demikian pada blog.
Dakwaan terbesar membawanya terkenal adalah mendedahkan 'sign in ' nombor rahsia Sony untuk PS3 awal tahun ini.
Membuat kod keselamatan secara meluas merupakan pelanggaran hak cipta dan penipuan komputer, Sony berhujah dalam kertas mahkamah yang difailkan di pertengahan bulan Januari.
Antara kod rahsia adalah nombor utama yang digunakan untuk 'sign in' semua permainan PlayStation memastikan mereka benar-benar asli.
Setelah maklumat ini diketahui, ia boleh digunakan untuk membenarkan mana-mana perisian untuk berjalan di peranti, termasuk salinan cetak rompak.


PlayStation 3 kekal dari digodam untuk beberapa tahun kebelakangan ini sehingga ahli-ahli satu kumpulan penggodam yang dipanggil ' failOverflow' mengakses maklumat itu bulan lepas.

petikan daripada : sciencetech/article-2008654/George-Hotz-Facebook-employs-hacker-cracked-iPhone-PlayStation-3-security

No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute