Jambatan laut terpanjang di dunia dibuka di China ... (tetapi jangan fikir tentang melintasnya berjalan kaki, ia sepanjang maraton)
Pada 26.4 km panjang, ia adalah 5 batu lebih panjang daripada jarak antara Dover dan Calais
China telah membuka jambatan merentasi laut terpanjang di dunia - yang terbentang lima batu lebih jauh daripada jarak antara Dover dan Calais.
Jambatan Telok Jiaozhou adalah 26.4 km panjang dan menghubungkan bandar pelabuhan China timur di Qingdao ke luar pesisir pulau Huangdao.
Jambatan jalan raya, yang 110 kaki luas dan terpanjang seumpamanya, menelan kos hampir £ 1 bilion untuk dibina.
Sebuah jambatan atas air berkabus. Struktur £ 1 bilion yang disokong oleh lebih daripada 5,000 tiang terbentang sepanjang 24 batu di sepanjang bandar pelabuhan China timur di Qingdao ke luar pesisir pulau Huangdao
Kejayaan Kejuruteraan : Jambatan yang luas, jambatan yang terbesar merentas lautan di dunia, kos £ 960million dan mengambil empat tahun untuk membina
Laporan TV China berkata jambatan lulus penilaian pembinaan pada hari Isnin dan ia bersama-sama dengan sebuah terowong dasar laut, akan dibuka untuk lalu lintas hari ini.
Ia mengambil masa empat tahun untuk membina jambatan, yang disokong oleh lebih daripada 5,000 tiang di teluk, dan ia hampir tiga batu lagi daripada pemegang rekod sebelumnya - Tasik Pontchartrain Causeway di Louisiana.
Jalan di buka: Pemandu melalui kabus ketika mereka melintasi atas jambatan 110 kaki yang lebih lama daripada mana-mana yang lain seumpamanya
Bunga: Kenderaan pertama melalui ke stesen tol menerima tepukan kakitangan dan pejalan kaki selepas jambatan itu dibuka kepada lalu lintas hari ini
Muzik Perbatuan : Sebuah pancaragam memainkan lagu di tepi jalan sebagai mana bendera dan sepanduk bentara dalam pembukaan jambatan
Permulaan sesuatu yang akan datang: Dua kereta melalui pintu tol yang akan meningkatkan pendapatan bagi menyelenggara jambatan £ 1 bilion
Struktur yang mempunyai dua jambatan yang berjalan bersebelahan dan 23.87 batu panjang.
Jambatan tiga lorong Qingdao Haiwan adalah 174 kali lebih lama daripada Jambatan Menara London, merentasi Sungai Thames, tetapi dikurangkan hanya 19 batu daripada pemanduan dari Qingdao ke Huangdao.
Dua kumpulan yang berasingan pekerja telah membinanya dari hujung yang berlainan struktur sejak 2006.
Selepas menghubungkan kedua-dua hujung jambatan itu pada 22 Disember, satu jurutera berkata: "Model komputer dan pengiraan semua sangat baik tetapi anda tidak boleh berehat sehingga kedua-dua bahagian telah di ketatkan bersama-sama.
Jangan biarkan aku tergantung: Rasuk penggantungan membentuk satu pandangan hingga mencapai ke awan dan memandang ke bawah ,bendera yang berwarna-warni menandakan pembukaan jambatan itu
Jauh jalan pulang: Kedua-dua jalan raya yang dijalankan bersama satu sama lain dimana angin melintasi Teluk Jiaozhou
'Hanya beberapa sentimeter terkeluar mengakibatkan bencana.'
Kejayaan kejuruteraan hanya akan memegang rekod sebagai jambatan terpanjang laut selama beberapa tahun - ia akan di ambil oleh jambatan lain China dalam dekad yang akan datang.
Disember lepas pegawai-pegawai mengumumkan pekerja mula membina sebuah jambatan bagi menghubungkan selatan wilayah Guangdong dengan Hong Kong dan Macau.
Dijangka siap pada 2016, kata pegawai jambatan £ 6.5billion akan mencapai hampir 30 batu.
Ia akan dirangka untuk menghadapi gempa bumi sehingga kepada 8.0 magnitud, taufan kuat dan kesan kapal 300,000 tan.
Tetapi kedua-dua struktur masih akan di tewaskan oleh jambatan terpanjang di dunia, juga di China. Danyang-Kunshan Grand Bridge yang menakjubkan 102 km panjang.
Pemecah Rekod: Jambatan teluk Qingdao Jiaozhou ,meliputi 26.4 km antara Qingdao dan Huangdao, akan dibuka untuk lalu lintas hari ini
Menarik: Ujian ke atas jambatan itu siap pada hari Isnin dan ia dijangka dibuka kepada lalu lintas untuk pertama kalinya hari ini
Impian seorang pemandu: Dua puluh empat batu landasan tar baru belum disentuh dari Qingdao untuk Hungdao
No comments:
Post a Comment