TEMAN

DEMI MASA

Sunday, June 12, 2011

BUAHAN KERING(DRIED FRUITS) BANTU MELAWAN KANSER DAN MASALAH JANTUNG

Buah-buahan kering ' sihat seperti buah-buahan segar' dan boleh membantu memerangi masalah kanser dan jantung

Buah-buahan kering ' sihat setara seperti buah-buahan segar' dan dapat membantu memerangi kanser, penyakit metabolik dan masalah jantung, para penyelidik telah menjumpai.

Mereka juga merupakan sumber yang baik serat, vitamin dan mineral.

Negara-negara termasuk Britain dan Amerika Syarikat telah meletakkan kedua-duanya setraf dalam sokongan diet formal, tapi Kongres kacang dan buah-buahan kering Sedunia menyeru buah kering untuk diakui sebagai sama dengan buah-buahan segar dalam nasihat diet di seluruh dunia.

Buah-buahan kering ' sihat setara seperti buah-buahan segar' para penyelidik telah menemui.

Dr Daniel Gallaher, dari University of Minnesota, mengatakan: "Buah-buahan kering adalah sumber utama jumlah serat dan larut dalam makanan.

"Sama seperti buah segar, mereka mempunyai nilai indeks glikemik rendah dan boleh memainkan peranan penting dalam mencegah pelbagai aspek penyakit metabolik."

Dr Gary Williamson dari University of Leeds mengatakan: "Ada sedikit keraguan tanaman polifenol melindungi dari penyakit jantung.

'Beberapa buah-buahan termasuk buah-buahan kering mengandungi kadar tinggi dari pelbagai polifenoldan kita kini baru mula memahami kesan perlindungan kesihatan mereka. " Dr Andriana Kaliora, dari Harokopio Universiti di Athens, menambah: "Penyelidikan kami ke atas buah kering menunjukkan bahawa mereka menghalang beberapa bentuk kanser.

'Sementara mekanisme tidak diketahui, *ekstrak muncul untuk menghentikan penyebaran sel-sel kanser, menyebabkan kematian sel kanser, dan menekan peradangan. "

Sementara itu, para penyelidik di Universiti Bangor di Utara Wales mendakwa jus buah mempunyai terlalu banyak gula dan menyebabkan berat badan berlebihan dan orang gemuk mempunyai kepekaan 'tumpul' terhadap minuman tersebut.

Ibu bapa harus memberikan anak-anak mereka air bukan jus buah yang tampaknya sihat namun 'terlalu tinggi gula dan terlalu manis', mereka menambah.

Hans-Peter Kubis, dari Bangor University di North Welsh, telah menyeru agar gula dikenakan cukai untuk menghentikan 'bencana' sebuah kesihatan yang akan datang, dan untuk jus buah-buahan akan ditarik keluar dari mesej kesihatan ' lima(kali)-satu-hari'.

*pati atau jus yg dikeluarkan dr sesuatu spt tumbuhan, buah-buahan atau haiwan: ~ vitamin C dr buah oren.


No comments:

Post a Comment

ARKIB NEGARA

KATEGORI

agama (87) Akhlaq dan Nasehat (1) Aqidah (1) Bencana alam (20) Cerita nasihat (24) formula (1) haji (22) Jumaat (8) keluarga (18) Kesihatan (13) Luar Negeri (5) Mekah (2) politik (4) Ramadhan (30) sahabat (3) Sains (17) sajak (8) Seni (2) surah aljumuah (1) tips (18) Umum (50) video (9) video nasyid (1)

My Salute